Routes du Nord 08 l Interview van Claudie Tanghe

BlogErgo : Gefeliciteerd met je prachtige overwinning.Na meerdere podiums ben je eindelijk op het hoogste schavotje geraakt van de rallye des Routes du Nord, gelukkig ?

Claudie : Natuurlijk is dit een heerlijk gevoel na al die 2e plaatsen (5 met die van de Geants inbegrepen !) dat we eindelijk met de overwinning gaan lopen.


BlogErgo : Je hebt werkelijk iedereen teruggeslagen op de selectieve kp van Boeschepe, zelfs alle beter gewapende piloten, en ook de zondag liep dit jaar prima op de nochtans rechtlijnige kp’s. Had je een goed voorbereide strategie ?

Claudie : Net zoals elk jaar wilde ik mijn slag slaan op de selectieve kp van Boeschepe. Heuvelachtig, zeer technisch en met heel weinig grip, is de ideale kp waar je met een minder geëvolueerde auto verschil kan maken en vooral improvisatie en goeie nota’s zijn er primordiaal. Ik had dan ook mijn bandenkeuze voor deze lus gemaakt in functie van die kp en kon de beste tijd zetten met 20 seconden voorsprong op de 2e tijd op slechts 12km. Ook tijdens de 2e doortocht lukte het ons opnieuw en het is werkelijk daar dat we de grond legden voor onze overwinning want de zondag zijn de kp’s veel te rechtlijning en hebben recentere auto’s een groot voordeel, want onze Celica van 1992 heeft werkelijk weinig kans tegen de WRC’s en recentere GT-Four’s, maar dankzij onze opgedane ervaring in de Franse onverhardwedstrijden in 2007 is de stijl veranderd op asfalt door meer dan de breedte van de weg te benutten. We hadden dat gevoel al in Le Touquet in oktober laatstleden en de Routes du Nord kwam de bevestiging van dat vertrouwen. Het is Jimmy Mannesier en Arnaud Mordacq die me konden overtuigen om van het onverhard te gaan proeven om dan ook voordeel te kunnen halen op de asfaltwedstrijden, en ze hadden gelijk !


BlogErgo : Je kan je steeds altijd en overal makkelijk aanpassen en zelfs op nieuwe te ontdekken wedstrijden vlot voorin meedraaien. Wat is je geheim ?

Claudie : Ik debuteerde in 1991, dat is toch al een pak ervaring. Ik heb steeds voorkeur gegeven aan goede nota’s dan tientallen keren over de kp’s te gaan en alles van buiten te leren zoals dat veelal het geval is in België. Dat is ook één van de redenen waarom ik graag in Frankrijk rij want de verkenningsregels worden veel meer gerespecteerd. Ook het blindings vertrouwen dat Denis en ikzelf in elkaar hebben helpt enorm veel om onmiddeliijk snel te zijn op nieuwe proeven, want ook de improvisatie is iets waar wij samen enorm van genieten, zeker als de wegen er nat en vettig bijliggen, dan voelen we ons pas prima in ons vel en weten we dat we heel wat snellere wagens het vuur aan de schenen kunnen leggen, want mijn filosofie is altijd al geweest om met minder geëvolueerde wagens te rijde. Dat maakt dat de we meer kunnen rijden met een kleiner budget.. Daartegenover zal ik nooit laten om preventief onderhoud uit te voeren, want dan ben je zeker van een betrouwbare wagen, maar ook aan de banden hecht ik zéér veel belang. Deze zijn van essentiëel belang als je scherpe chrono’s wil zetten !


BlogErgo : Met je co-piloot Denis heb je werkelijk een hechte band. Hoe verloopt dat in de wagen tijdens een wedstrijdweekend ?

Claudie : De osmose met Denis is er helemaal. In 18 jaar rally heb ik maar weinig verschillende vaste co-piloten gehad, want rally is enkel een plezier voor mijen wanneer er een compliciteit is intens wanneer er een goede sfeer in de auto aanwezig is. Het is belangrijk om meer te kunnen uit te wisselen dan enkel maar rally. Met Denis gaan we regelmatig mountainbiken, we hebben beiden een firma te runnen en zitten veelal op dezelfde golflengte over tal van thema’s. Dat maakt dat we een blindelings vertrouwen in elkaar hebben en zo enorm veel plezier te hebben op elke klassementsproef alsook naast de wedstrijden !


BlogErgo : Wat wordt het vervolg van je seizoen ? Ga je terug op onverhard ? Zien we de Celica terug in de regio ?

Claudie : De volgende etappe wordt Tielt voor een AUTOnews-rallytest met een gloednieuwe C2R2max van Caen rallysport het eerste weekend van april.
Vervolgens wordt de Celica terug omgebouwd naar onverhardversie om eind april deel te nemen in A
uxerre en daarna nog Langres en een derde onverhardwedstrijd op het einde van het seizoen.


BlogErgo : In 2007 heb je met succes aan het Historic gebeuren geproefd en onlangs zagen we je aan de zijde van Nicolas Berghe in de Légends Boucles de Spa. Ga je nog meer proeven van de Historic wedstrijden in 2008 ?

Claudie : Na enkele wedstrijden met een serie Porsche 2.4s kwam ik tot het besef dat de sfeer in die historic wedstrijden veel toffer is en wilde ik een jongensdroom waarmaken om met een goede Escort BDA te starten. Ik heb het geluk gehad dat Stefaan Stouf me uitzonderlijk zijn MKI BDA wilde verhuren. Een fantastische en peikfijn geprepareerde bolide waarmee we in Ieper al konden winnen vanaf onze eerste deelname. De chrono’s waren verbluffend en in de orede van Princen met de Clio R3 en Snijers met een Mitsubishi GrN die 7e eindigt in de moderne wedstrijd (IRC).
De Spa Légends in februari waren voor mij een manier om mijn beste vriend en allereerste copiloot
in 1991 terug naar de competititie te brengen. Nicolas kan nogal redelijk aan een stuur draaien, hij gaf me indertijd mjn eerste lessen qua rijtechniek toen ik pas mijn rijbewijs op zak had en het is vooral een zéér charmevolle kerel met wie ik al meer dan 20 jaar een intensevriendschappelijke band heb. Daarom hebben we zopas die Golf Gr1 gebouwd. Nicolas zal er nog in Ieper mee starten en dan gaan we samen nog in november naar de « Critérium des Cévennes »waar we op dat prachtige parcours het stuur en de nota’s zullen delen.
Graag zou ik ook nog een Escort MKII BDA willen bouwen om regelmatig van de Historic sfeer te kunnen genieten met een fenomenale auto. Als de tijd rijp is wor
dt het in ieder geval een Escort en niks anders !


BlogErgo : Naast je pilotencarrière sta je aan het hoofd van drukkerij Tanghe Printing en tevens uitgever van AUTOnews. Momenteel zijn grote uitbreidingswerken bezig. Is de bedrijfsondernemer even voldaan als de piloot ?

Claudie : Sinds een jaar ben ik intens bezig met nieuwe investeringen, een nieuw atelier en burelen die momenteel in bouwfase zijn. Het atelier is bijna klaar en de nieuwe 8-kleurenpers wordt weldra in productie opgestart. AUTOnews heeft een grondige opfrisbeurt ondergaan qua logo en lay-out, alsook de site werd in nieuw, professioneler en functioneler kleedje gestopt met dagelijkse nieuwsjes. Alles is positief aan het evolueren maar het vergt veel tijd en energie om tot een goed resultaat te leiden, en dan is van tijd tot tijd een rally welgekomen om de stress te evacueren en de batterijen herop te laden.

Tanghe Printing : www.tangheprinting.com
AUTOnews Magazine : www.autonews-magazine.com

Bonus...



Aucun commentaire:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...